logo

Mantelzorgadvies; ook…of juist nu

Het is 14:15 uur, Martha zucht. Ze kijkt opzij naar haar man. Voor de hoeveelste keer zou hij haar nu vragen waar ze naartoe gaan? Normaal kan Martha het goed hebben, maar nu deze coronatijd ook nog eens een groot beroep doet op haar flexibiliteit, heeft ze soms simpelweg het geduld niet meer. Ze zijn 55 jaar getrouwd en Martha is dol op haar man. Op wie hij was en ook nu hij al enige tijd dementie heeft, ziet ze hem nog steeds graag. Tegelijkertijd is ze ook blij wanneer hij naar de dagopvang is. Dan heeft ze zelf even een adempauze. En ze weet dat er in de tussentijd goed voor hem gezorgd wordt.

Maar de laatste tijd kan haar man minder terecht bij de dagopvang en ze kan zelf minder op pad vanwege corona. Ze loopt over en weet het even niet meer. Op advies van haar buurvrouw belt ze WelzijnsKompas. Ze vraagt bij WelzijnsKompas of iemand haar kan helpen en wordt ‘gekoppeld’ aan 1 van de mantelzorgadviseurs. Die nodigt haar uit om in gesprek te gaan: telefonisch, op kantoor, wandelend of desnoods bij haar thuis.

In het gesprek dat volgt, worden er door de mantelzorgadviseur enkele vragen aan haar gesteld. Over haar man, maar ook over haar. Tsja, hoe het met haar gaat? Eigenlijk niet zo goed, zegt ze: “Het voelt alsof ik aan het verdrinken ben, maar ja: wat doe je er aan?” De mantelzorgadviseur laat haar praten, luistert, vraagt door en denkt met haar mee. De adviseur helpt Martha om overzicht te creëren in haar overvolle hoofd en bespreekt wat er mogelijk is: in de buurt, via naasten, vrijwilligers, de gemeente, de zorgverzekering etc. Na het gesprek weet Martha wat ze nu als eerste wil: iemand met ervaring met mensen met dementie die haar man de komende maanden af en toe even gezelschap komt houden zodat zij wat meer ademruimte krijgt. In haar eigen netwerk is er niemand die deze rol kan oppakken en ze heeft zelf zo 1,2,3 geen geld om iemand in te huren hiervoor. Ze is dan ook blij om te horen dat er een regeling is voor mantelzorgers die dit qua bekostiging voor een korte periode mogelijk maakt. In die periode kan ze uitproberen of het voor hen werkt en ondertussen alvast geld opzij gaan zetten voor daarna. Omdat ze merkt dat het luisterende oor en het delen van haar ervaringen haar zo goed doet, geeft ze aan dat ze zelf graag 1x per week wil gaan wandelen met een wandelvrijwilliger. Wellicht dat ze in de toekomst aan zal sluiten bij de ontmoetingsgroep voor mantelzorgers met een naaste met dementie, maar voor nu is dit een mooie start. Ze dankt de mantelzorgadviseur voor het gesprek en voor de lichtpuntjes die dit heeft gebracht.

Heb je (ook) behoefte aan een mantelzorgadvies gesprek?

Bel ons dan via 0252-757100 op werkdagen van 9.00 – 12.30 uur. Mantelzorgadviseurs Vera Hols, Marjon Wagemans en Edith Schouten zijn er voor jou: ook, of juist nu.

Neem contact op

Bel mij terug